close
دانلود آهنگ جدید
یادداشت حسین حسینی/انتخاب شهردار با رای مردم؛ خوب یا بد؟
<<



یادداشت حسین حسینی/انتخاب شهردار با رای مردم؛ خوب یا بد؟

شهردار به عنوان عالی ترین مقام شهرداری که نهادی عمومی، غیردولتی و محلی است دربیشتر شهرهای جهان به طورمستقیم ازسوی مردم انتخاب می شود، اما درایران و برخی ازکشورها یا ازطریق شوراهای اسلامی یا ازسوی دولت انتخاب و معرفی می شوند.

انتخاب مستقیم شهردار ازسوی مردم تابع قوانینی است که بدون فراهم شدن آن، این امر میسر نمی شود و برای آنکه مردم سرنوشت شهر خود را به طورمستقیم تعیین کنند، این قوانین حتما باید ایجاد و یا قوانین موجود باید اصلاح شود. این رویه در بیشتر کشورهای خارجی جا افتاده و افراد به صورت حزبی و یا مستقل در این انتخابات شرکت کرده و سکان هدایت شهر را با رای مستقیم مردم برعهده می گیرند.ولی این امکان هنوز در ایران وجود ندارد و شرایط و امکانات انجام آن مهیا نیست.معیار خاصی برای انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم در ایران وجود ندارد و حزبی نیست تا نامزد خود را معرفی کند.

 مردم برای آنکه شهردار خود را انتخاب کنند شناخت و ذهنیت کافی ندارند، از این رو فعلا زود است که انتخاب شهردار را به طور مستقیم به مردم واگذار کنیم.در حال حاضر انتخاب شهردار توسط شورا ایرادی ندارد و در دوره های گذشته به ثبات مدیریت شهری منجر شده است. البته مشکلاتی نیز در برخی شوراها وجود دارد که قابل حل است و از نظر من در زمان حال باید روند فعلی انتخاب شهردار ادامه یابد.

** انتخاب مستقیم شهردار مستلزم ایجاد احزاب واقعی است
 انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم نکات مثبت زیادی دارد، این امر مستلزم اصلاح قوانین است و زمانی که اشخاص می توانند با صرف هزینه های بسیار، رای لازم را به دست بیاورند، واگذاری انتخاب مستقیم شهردار به مردم جایز نیست و خسارات جبران ناپذیری به شهر وارد می کند. روند فعلی در انتخاب شهردار توسط شورا باید ادامه یابد تا شرایط و امکانات برای سپردن انتخاب مستقیم به مردم فراهم شود. در ایران احزاب از معنا و جایگاه واقعی برخوردار نیستند و تا این جایگاه حاصل نشود نمی توان انتظار نتیجه ای مطلوب از انتخابات داشت.احزاب در ایران جامعیت ندارند و عملکرد نقطه ای دارند و فعلا زود است که انتخاب شهردار از طریق رای مستقیم مردم صورت گیرد.

** انتخاب مستقیم شهردار در فقدان احزاب مردم ساخت مطلوب نیست
 در جمهوری اسلامی شهرداری ها باید بر اساس وسعت و جمعیت درجه بندی شوندو متناسب با درجه شهرداری ها، باید در خصوص آنها تصمیم گرفته شود. در جایی که شهرداری ها نیازمند کمک و مساعدت دولت هستند شهرداری های آن باید نیمه دولتی تلقی شود و دولت نیز در انتخاب شهردار تاثیرگذار باشد.در شهرهای بزرگ نیز که شهرداری ها دارای امکانات وسیعی هستند باید در راستای مدیریت واحد شهری، بخشی از ادارات و وظایف فعلی دولت از جمله شرکت های خدمات رسانی همچون آب، برق و گاز و راهنمایی رانندگی به شهرداری ها واگذار شود.در مورد انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم تا زمانی که احزاب سیاسی واقعی و حزب های مردم ساخت شکل نگیرد هرگونه نتیجه انتخابات، نتیجه اش به نوعی ریسک محسوب می شود. برای تحقق این امر ابتدا باید درباره الزامات آن فکری شده و احزاب سیاسی مقتدر فعال شود البته در حال حاضر حزب هایی داریم که حزب های شب انتخابات هستند. ابتدا الزامات انتخابات مطلوب و آسیب شناسی انتخابات مد نظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود.
 انتخابات نماد دمکراسی است و نظام جمهوری اسلامی با برگزاری انتخابات متعدد، امتحان دمکراسی را به خوبی پس داده اما شیوه برگزاری نیازمند بازنگری و تطبیق با معیارهای مردم سالاری واقعی و قوانین مربوط به انتخابات است که باید با فرهنگ ایرانی و اسلامی و نیازهای بومی جامعه تنظیم شود.در صورتی که این امر محقق شود برآیند انتخابات نخبه پروری و انتخاب نخبگان و افراد متعهد و با دانش خواهد بود.
درپایان ، موضوعی که در این میان نمود می کند این است که انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم، مستلزم فراهم شدن شرایط و ساختارهای است که تنها با وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود در زمینه انتخابات میسر می شود.

تاریخ : شنبه 30 مرداد 1395 زمان : 13:27

<


ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پایگاه خبری تحلیلی آفتاب آبپخش