شروع شامهای انتخاباتی/تبلیغ خانه به خانه کاندیداها/ از وعدههای توخالی تا القاب پوشالی
آفتاب آب پخش، شام های تبلیغاتی برخی داوطلبان احتمالی انتخابات مجلس در استان شروع شده است. گویا این شام ها فعلا برای جمع های محدود تدارک دیده می شود.
دوم اسفندماه امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب نمایندگان مردم در مجلس برگزار میشود که استان بوشهر در این بین چهار کرسی دارد.
حوزههای انتخابیه استان بوشهر شامل حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، حوزه دشتی و تنگستان، حوزه دیر، جم، کنگان و عسلویه و حوزه دشتستان است که هر حوزه یک نماینده دارد.
بر اساس قانون، تبلیغات علنی کاندیداها فقط در هفته منتهی به انتخابات مجاز است و هرگونه فعالیت تبلیغاتی از سوی کاندیداها و حامیان آنها در شرایط کنونی وجاهت قانونی ندارد.
لزوم پرهیز از تبلیغات زودهنگام
فعالیتهای زودهنگام تبلیغاتی علاوه بر اینکه مخالف قانون است، میتواند فضای کشور را انتخاباتی کند که باعث خلل در برخی امور میشود و نباید خیلی زود این فضا ایجاد شود.
این در حالی است که بسیاری از کاندیدهای انتخاباتی فعالیت خود را آغاز کردهاند و هر روز خبرهای جدیدی از این فعالیتها به گوش میرسد.
هم اکنون در هر یک از حوزههای انتخابیه استان بوشهر نام بیش از ۲۰ نفر از کاندیداها بر سر زبانها افتاده است و این تعداد در برخی از حوزهها از ۳۰ و یا ۴۰ نفر نیز تجاوز میکند.
شیوههای تبلیغاتی
یکی از مهمترین شیوههای تبلیغاتی مورد استفاده کاندیداها در شرایط کنونی، تبلیغات چهره به چهره و تبلیغات محفلی است.
کاندیداها با هماهنگی با نزدیکان خود محافلی را با حضور افراد مختلف تشکیل میدهند و علاوه بر معرفی خود، از مدعوین برای گرفتن رأی و یا فعالیت در زمینه انتخابات بیعت میگیرند.
یکی دیگر از شیوههای مورد استفاده کاندیداها، حضور در مجالس عزا و مراسم ترحیم و ختم افراد حوزه انتخابیه است؛ حتی مراسم افرادی که متوفی و اقوام او را هم نمیشناسند.
معمولاً کاندیداها با همراهی گروهی از دوستان و اقوام در مراسم و مجالس حضور مییابند تا علاوه بر دلجویی و احیاناً گرفتن رأی خانواده متوفی، خود را به حاضرین در مراسم نشان دهند.
البته گاهی نیز برخی کاندیداها تعدادی از دوستان و اقوام خود را همراه با تراکت و بنر و تاج گل و.... به این مراسم و مجالس میفرستند تا خود در جایی دیگر خودنمایی کنند.
حضور در فضای مجازی و ارسال دیدگاهها و نظرات و پیامهای تبریک و تسلیت و گرامیداشت و… از دیگر شیوههای تبلیغات کاندیداها است.
کاندیداهایی که تاکنون موضع خاصی در حوزههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و… نداشتهاند، این روزها برای جلب نظر احزاب و گروههای خاص، پیامهایی صادر میکنند که ممکن است با شخصیت آنها زمین تا آسمان فاصله داشته باشد.
برخی کاندیداها اخیر موضع سیاسی خود را محکم انتخاب و اعلام کردهاند. مواضعی که با گذشته آنها در تضاد است و صرفاً برای گرفتن رأی حزبی خاص این مواضع را اعلام میکنند.
تشکیل سمینارها، همایش و کنگره و مجالس سخنرانی نه به اسم انتخابات و تبلیغات ولی با هدف معرفی کاندیداها از دیگر برنامههای تبلیغاتی این روزهای کاندیداها است.
برخی از کاندیدها هم جدیداً دست خیر پیدا کردهاند و کمک مختلف و متنوعی را این روزها برای اقشار و گروههای مختلف دارند.
خرید لباس و توپ برای تیمهای ورزشی، کمک به انجمنهای خیریه، کمک به کتابخانهها، حضور در برنامههای خدمات رسانی تحت عنوان حرکت مردمی و جهادی، توزیع اقلامی چون برنج و روغن و گوشت و… در بین فقرا و حرکاتی از این دست در ماههای اخیر از سوی برخی کاندیداها شدت گرفته است و این در حالی است که پیش از این خیر آنها به کسی نرسیده بود.
این فعالیتهای خیرخواهانه و کمک به مردم اگر رنگ و بوی تبلیغاتی نداشته باشد، بسیار خوب است، ولی اگر بهعنوان حربهای برای تبلیغ استفاده شود، بسیار خطرناک است.
از سوی برخی کاندیداها و حامیانشان شنیده میشود که پولهای هنگفتی برای ایام انتخابات و تبلیغات جمع کردهاند که از هم اکنون هزینه کردها شروع شده است و از زرق و برق آنها پیدا است که خوابهای بلندی برای تبلیغات و انتخابات و مجلس دیدهاند.
برخی کاندیداها برای خود القاب و صفتهایی را تدارک دیدهاند که فقط برای خودشان قابل باور است و ابزار و کلماتی دهنپرکن برای حامیان آنها است.
این روزها وعدههای بسیار زیادی از سوی برخی کاندیداها به مردم داده میشود که برخی از آنها در حیطه کاری و مسئولیت نمایندگان مجلس نیست و تنها وعدهای توخالی برای فریب مردم است. از ارتقای روستا به شهر و تشکیل شهرستان جدید، ساخت مدرسه و بیمارستان و پل، تخصیص اعتبارات چند برابری، امتیاز تیم لیگ برتری و.... از وعدههای برخی کاندیداها است.